Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Op het gebied van zorg en welzijn groeit het besef dat het waardevol is om te weten van de traditie van het brede werkveld waarin de sociaal werker zich begeeft. Het boek gaat over de geschiedenis van mensen in de marge van de samenleving, en het ontstaan van de verzorgingsstaat en een geprofessionaliseerd maatschappelijk vangnet. De rode draad hierin is het ?verheffen? en ?verbinden?, twee peilers van de verzorgingsstaat en de traditionele kerntaken van het sociaal werk. Verder staat in dit boek de ontwikkeling van visies en theorieën centraal. Studenten maken zo kennis met de grondvesten van hun toekomstig beroep en leren dat bepaalde dilemma?s van alle tijden zijn. Ook worden zij gestimuleerd na te denken over de toekomst van de verzorgingsstaat.Dit boek is bedoeld voor studenten in het hoger onderwijs die worden opgeleid voor sociale beroepen, en voor alle sociaal werkers die willen weten in welke traditie zij met hun dagelijkse werk staan in Nederland.Inhoud: 1 De Nederlandse verzorgingsstaat - 2 Van barmhartigheid tot empowerment - 3 Van volkshuis tot buurtregie - 4 Van weeshuis tot Bureau Jeugdzorg - 5 Van dolhuis tot beschermd wonen - 6 Van onnozele tot mens met mogelijkheden - 7 De toekomst van de verzorgingsstaat
#SBIB:316.8H00 --- #SBIB:94H1 --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Jeugdbescherming (kinderbescherming) --- Verzorgingsstaat (welvaartsstaat) --- Nederland --- S20090182.JPG --- sociaal werk --- sociale geschiedenis --- Sociaal beleid: algemeen --- Geschiedenis van Nederland en Luxemburg --- 492 --- 361.3 --- 308 --- History of the Netherlands --- geschiedenis --- Sociology of social welfare --- Netherlands --- Maatschappelijk werk --- Verzorgingsstaat --- Professionalisering --- Geschiedenis --- Evolutie --- Sociaal-cultureel werk --- Jeugdzorg --- Psychiatrie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Denken en doen gaat over het programmeren van activiteiten en diensten binnen het brede sociale domein. Het begeleiden van dak- of thuislozen bij hun persoonlijk ontwikkelingsplan, het organiseren van een gedichtenschrijfdag met psychatrische patiënten, of het opzetten van een kindermusical in een buurthuis: voor het programmeren van al dit soort praktijken wordt in dit boek een model gepresenteerd dat social workers helpt om effectief te werk te gaan. Dit model kent vier kwadranten en vier perspectieven die het denken en doen bij programmeren zo goed mogelijk samen laten vallen (Bron: covertekst)
300.6 --- methodiek --- projectmanagement --- sociaal agogisch werk --- 364.044 --- Begeleiding --- Methodiek --- Organisatie --- Planning --- Programmeren --- S20090006.JPG --- sociaal werk --- welzijnswerk, methoden --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 361.3 --- 361.1 --- sociaal-agogisch werk --- methodisch ontwerpen --- sociale processen --- Social welfare methods --- Didactic strategies --- activiteitenbegeleiding --- methoden van het sociaal werk --- Provincie West-Vlaanderen --- sociaal
Choose an application
Een algemene basismethodiek voor het oplossen van problemen waarmee maatschappelijk werkers in de eerste lijn te maken krijgen. De methodiek gaat uit van het beroepsprofiel van de maatschappelijk werkers, sluit aan bij functie en doelen van het maatschappelijk werk en is vooral gericht op de hulpvragen en hulpbehoeften van de cliënt. Kenmerkend zijn de geïntegreerde behandeling van materiële en immateriële problemen, de combinatie van persoons- en probleemgericht werken en de integratie van individuele en gezinsbehandeling. In deze herziene druk wordt tevens aandacht besteed aan het vernieuwde beroepsprofiel, empowerment, werken met cultuurverschillen, outreachend werken en werken in een gedwongen kader
psychosociale hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- outreaching --- multi-problem gezinnen --- methoden van het sociaal werk --- Sociology of social welfare --- Hulpverlening --- Psychosociale hulpverlening. --- Methodiek. --- Methodieken in de hulpverlening --- Psychosociale hulpverlening --- S20080633.JPG --- hulpverleningsproces --- sociaal werk --- 361.2 --- 361.3 --- Psychosociale begeleiding --- Methodiek --- Individuele begeleiding --- Gezinsbehandeling --- Intake --- Gezinstherapie
Choose an application
Het boek biedt enerzijds een verklaring van wat het concept sociaal werk binnen Vlaanderen en Nederland betekent en anderzijds een parallelle beschrijving van de werkvelden Jeugdzorg en jeugdwerk, Gezin en opvoedingsondersteuning, Maatschappelijke dienstverlening, samenlevingsopbouw en buurtwerk, Langdurige zorg en Vorming en educatie, in beide regio's. Elk van deze werkvelden wordt ingeleid met een tekst die ingaat op de historische achtergrond, de bijbehorende wet- en regelgeving en de actuele beleidsontwikkelingen
Buurtwerk. --- Jeugdzorg --- Opbouwwerk --- Opvoedingsondersteuning. --- Sociale welzijnszorg --- Nederland. --- Vlaanderen. --- Sociology of social care --- sociaal werk --- Netherlands --- Flanders --- 660 Welzijn --- maatschappelijk werk --- 493 --- buurtwerk --- gezinsondersteuning --- jeugdwerk --- jeugdzorg --- opvoedingsondersteuning --- 321 --- jeugdwerk (gez) --- maatschappelijke diensverlening (gez) --- samenlevingsopbouw --- sociaal-cultureel werk --- volwasseneneducatie --- 364 --- Sociaal werk --- Nederland --- S20080355.JPG --- Vlaanderen --- Sociaal-cultureel werk --- 492 --- 493.8 --- 361.3 --- departement Gezondheidszorg 08 --- maatschappelijke dienstverlening --- Maatschappelijk werk --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Kinderen met (dreigende of al ernstig gebleken) problemen ontwikkelen zich opvallend. Een ontwikkeling die zó opvallend is dat die als 'niet normaal' wordt beschouwd, roept vragen op, bijvoorbeeld over wat als 'normaal' geldt, hoe de orthopedagogische hulpverlening daar op kan reageren en wat dan het doel is. Ter gelegenheid van het afscheid van twee bijzonder hoogleraren in de Orthopedagogiek, prof dr. Bieuwe van der Meulen en prof. Dr. Tjalling Zandberg, heeft een aantal collega's aangegeven wat voor hen de actuele richtinggevende ideeën zijn op het gebied van diagnostiek en interventie. Dit boek is daarvan de weerslag; een oefening in bewustwording van doorgaans niet uitgesproken standpunten.
Leer- en gedragsproblemen. --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- justitieel welzijnswerk --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- Children --- Development --- Psychological aspects --- Zandberg, Tjalling --- Festschriften --- van der Meulen, Bieuwe Fokke --- 159.922.76 --- 464 --- 467 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthopedagogie --- 460 --- Begeleiding (Coaching) --- Behandeling --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Kinderen --- Leerproblemen --- Orthopedagogiek --- 462 --- kinderen (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- orthopedagogiek (gez) --- BEGELEIDING --- Kinderen met problemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Orthopedagogie ; diagnostiek --- S20080775.JPG --- moeilijk opvoedbare jongeren --- probleemjongeren --- sociaal werk --- #KVHB:Orthopedagogie --- 159.922.76 Probleemkinderen. Buitengewoon begaafde kinderen --- Probleemkinderen. Buitengewoon begaafde kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 362.7 --- 376 --- 361.3 --- Gedragsproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Zorgverbreding --- Hulpverlening --- Gezinsbegeleiding --- Thuisbegeleiding --- Opvoedingsproblemen --- Interventie --- Gedragsprobleem --- Leerprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Opvoedingsprobleem --- Diagnose
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|